Тема: Менеджмент у підприємницькій діяльності.
Мета: розширити знання учнів
про професією економіста,
її перевагами та
недоліками; ознайомити з
наукою менеджмент; розвивати
вміння на практиці
створити власне підприємство,
розподілити обов’язки,
практикуватися в прийнятті
управлінських рішень, організаційній структурі підприємства, складати
бізнес-план; розвивати логічне,
економічне мислення; спонукати
до творчості та
індивідуальності.
«Економіст: робота з
розрахунку»
На перший погляд, ця
професія може видатися нудною. Але економіка - це гра. І якщо ти зрозумів
правила - тобі ніколи не буде нудно. Вибираючи сферу фінансів, ви не
помилитеся: найпрестижніші і найвище оплачувані професії саме тут. І, попри всі
розмови про перенасичення ринку економістами, спеціалісти фінансової сфери як і
раніше на першому місці по затребуваності. Сьогодні вони потрібні
найрізноманітнішим організаціям - від великих банків до невеликих торгових
компаній. Знаючи сильні і слабкі боки свого підприємства, економіст може
запропонувати найефективнішу стратегію розвитку. Впали доходи? Економіст
визначить, чому це відбулося, знайде "проблемні" місця і запропонує
оптимальне рішення. Економісти - не топ-менеджери, але без них ефективне управління
було б неможливим. Вони - ті "робочі конячки", які виконують усі
розрахунки з оптимізації діяльності компанії. В Міністерстві економіки,
аналітичних центрах, наукових інститутах економісти вирішують глобальні задачі
з формування економічної політики країни, складають економічні прогнози,
оцінюють темпи зростання галузей.
«Хто ж ти,
економісте?»
Якщо проаналізувати
численні вакансії на робітних сайтах, стане очевидно, що роботодавці часто
змішують обов'язки економіста, бухгалтера, фінансового директора та інших
фахівців фінансової сфери. Одним компаніям потрібні економісти, які вміють
працювати з цінними паперами, іншим - спеціалісти з бухгалтерського обліку і аудиту, третім - професіоналом,
здатні грамотно розрахувати зарплати працівникам і заощадити на запровадженні
нової виробничої лінії. І у цьому різноголоссі - перевага професії. Не вийшло стати "чистим" економістом?
Не проблема! Завжди можна перекваліфікуватися у фахівця з суміжної фінансової
спеціальності. Наприклад, розпочати кар'єру з позиції рядового бухгалтера і
поступово дорости до фінансового директора підприємства. Навчання на
економічному факультеті надасть усі необхідні козирі: знання оподаткування,
бюджетної політики, фінансового менеджменту, банківської і страхової справи. І
лише від вас залежатиме, як розпорядитися цим капіталом і у якій галузі
економіки будувати кар'єру.
«Через терни до зірок»
Вибирайте професію економіста, якщо ви:
- любите математику
- маєте організаторські здібності
- уважні і акуратні
- маєте здібності до вивчення іноземних мов
Не вибирайте, якщо ви:
- гуманітарій за складом розуму
- не готові до скрупульозної роботи з цифрами
- емоційно нестійкі
- не вмієте захищати свою думку
Найперспективніший фронт
робіт - банківська сфера. Тут від економіста вимагатимуть, у першу чергу,
вміння працювати з фінансовими документами, звітністю, цінними паперами. Для
співробітника банку - початківця ставка, як правило, $ 1 тис. на місяць.
Начальник відділу може розраховувати на $ 4 тис.
Особливим попитом у банках
користуються ризик-менеджери, які вміють оцінити різноманітні фінансові ризики
і по можливості зменшити їх негативні наслідки. Затребувані на ринку праці
аналітики та фінансові директори. Щоправда, ці позиції не для вчорашніх
випускників, але рівень зарплат варіюється від $1,5 тис. у невеликих компаніях
до $5-10 тис. і вище у великих. Ще один варіант - вибрати сферу аудиту і стати
спеціалістом, який перевіряє бухгалтерську і податкову звітність фірм. Тут
зарплати $ 1-2 тис., професіонали можуть заробляти $ 5 тис. і вище. Нарешті,
людина з економічною освітою завжди може піти в бухгалтери - на українському
ринку це найбільш необхідні фахівці. Зарплата головбухів варіюється від $
1тис. на невеликому українському підприємстві і від $ 2-3 тис. - у солідних
вітчизняних і західних компаніях.
«Фірма
- на долоні»
Якщо вам до душі
економіка у "чистому вигляді" - влаштовуйтеся економістом в одну з
численних виробничих чи торгових компаній. Тут потрібно розбиратися в тому, як
працює підприємство, вникати в інженерні питання, оцінювати ланцюжок
виробництва "від і до", враховувати розташування складів готової
продукції тощо. Аналізуючи дані бухгалтерського обліку, економіст шукає шляхи
оптимізації бізнесу, вираховує "слабкі місця" у роботі підприємства:
фонд заробітної плати, який перевищує розумні межі, високі транспортні витрати,
неефективну роботу з постачальниками. У кожній фірмі свої вимоги до економіста,
пов'язані зі специфікою бізнесу. Робота на хімічному виробництві потребуватиме
одних схем розрахунку, а в компанії, яка займається розробкою програмного
забезпечення, - інших. У деяких організаціях від економістів вимагають уміння
розробити бізнес-план, прорахувати прибуток від інвестицій, наприклад, у
розширення виробництва (що вже ближче до роботи фінансового директора). Але, у
якій би фірмі не працював економіст, та здатність, яка вирізняє його з-поміж
інших фахівців - це уміння бачити ситуацію в цілому і, враховуючи всі сторони
діяльності компанії, знайти спосіб збільшення прибутку.
«Вибирайте
обережно!»
Економічний факультет
сьогодні є практично в кожному ВНЗ. Навіть у тих недержавних інститутах, де
пропонують всього дві-три спеціальності, одна - обов'язково
"Економіка". На початку 90-х років, коли всім приватним фірмам були
потрібно економісти, юристи і бухгалтери, ВНЗ активно відгукнулися на потребу і
стали в терміновому порядку готувати таких фахівців. Кваліфікованих викладачів
в інститутах не вистачало, але це нікого не турбувало - потрібно було робити
гроші. Тим паче, що й у абітурієнтів "Економіка" користувалася
великим попитом. У результаті ВНЗ випускали спеціалістів із посередніми
знаннями, але в ті роки навіть такий економіст міг розраховувати на роботу за
профілем. Сьогодні ситуація змінилася. Вимоги роботодавців до претендентів
стали більш жорсткими, важливість економічної служби на підприємстві зросла,
всім потрібні професіонали. Молодому економісту з сумнівним дипломом буде
складно знайти роботу, тому перший крок до професії - правильний вибір ВНЗ.
Краще вступати до відомих, таких, що не один рік спеціалізуються у сфері
економіки, фінансів та управління навчальних закладів. У провідних ВНЗ ви
здобудете фундаментальні знання. Потрібна вам спеціальність так і називається -
"Економіка". Навчання займе п'ять років, втім, багато інститутів
сьогодні пропонують і інший варіант - бакалавр за напрямком "Економіка": у цьому
випадку вчитися необхідно чотири роки. Одержавши ступінь бакалавра, можна
продовжити навчання чи за фахом (ще рік), чи за магістерською програмою (ще два
роки) і здобути кваліфікацію магістра, що відповідає західним стандартам
підготовки фахівців. Звичайно, потрапити до провідних економічних ВНЗ нелегко:
конкурс у деяких інститутах сягає 10 і навіть 20 (!) осіб на місце.
«Портрет професіонала»
Робота має приносити стабільний дохід,
бути цікавою і затребуваною. Ще кілька років тому більшість абітурієнтів мріяла
стати бухгалтерами чи юристами. Зараз попит є практично на всі спеціальності.
Тим важче зробити остаточний вибір!
Особисті
якості економіста: педантичність, уміння аналізувати
фактори, переконувати у своїй правоті при допомозі цифр і розрахунків, уміння
працювати з нормативною і правовою документацією, відрізняти головне від
другорядного.
Порада початківцям: Бути готовим багато працювати і вірити у власні можливості - тоді успіх
обов'язково прийде.
Менеджер– це людина, що має спеціальні знання та
навички з менеджменту, яка професійно займається управлінською діяльністю у конкурентній
галузі для отримання бажаних результатів на підприємстві.
До менеджера ставлять ряд
умов:
·
наявність загальних знань в управлінні підприємством;
·
компетентність у питаннях технології виробництва на
підприємстві, де працює;
·
вміння володіти ситуацією на ринках;
·
своєчасно приймати аргументовані рішення та забезпечити
їхнє виконання;
·
бажання проявляти ініціативу та активність у роботі з
людьми;
·
набуття практичного досвіду в напрямку аналізу
економічної ситуації на ринку;
·
вміння працювати з людьми;
·
розвивати в собі цілеспрямованість, рішучість, витримку,
наполегливість;
·
високі морально-психологічні якості (чесність,
принциповість, розвинуте почуття обов’язку та відповідальності, справедливість,
доброзичливість, та повага у стосунках з підлеглими і т.д.).
«Менеджмент – це особливий вид діяльності,
який перетворює неорганізований натовп в ефективну й продуктивну групу. Саме
менеджмент створює економічний і соціальний розвиток. Він є його результатом.
Всюди, де ми вкладали економічні фактори виробництва, особливо капітал, ми не
досягли розвитку. Розвиток – справа швидше людської енергії, ніж економічного
багатства. Генерування людської енергії і надання їй напрямку є головним
завданням, задачею менеджменту» (П.Друкер.)
Рольова гра «Власне підприємство»
Мета
роботи: розробка етапів щодо змісту діяльності новоствореного підприємства з
надання певного виду послуг.
Учні
класу поділені на
3-5 груп по 4-5 чоловік.
Визначено
членів журі, які
будуть оцінювати представлені
доробки за попередньо
визначеними критеріями.
1 етап.
Кожна група виконує
завдання за планом:
1.
Придумати
назву, логотип та
рекламу підприємства.
2.
Продумати організаційну структуру підприємства.
3.
Скласти
бізнес-план.
4.
Обрати теорію управління
та обґрунтувати її
вибір.
5.
Шляхи
ефективної мотивації підлеглих
працівників.
6.
Контроль – висновки,
оцінки журі.
2
етап. Групи презентують
власні доробки, дотримуючись
правил роботи у
групах, з якими
учнів попередньо ознайомили.
Правила
роботи у групах:
1. Кожна думка
важлива.
2. Не бійся
висловитися!
3. Обговорюємо сказане,
а не людину.
4. Обдумав,
сформулював, висловив.
5. Говори чітко,
ясно, красиво!
6. Тільки обґрунтовані
докази!
7. Вмій погодитися і
не погодитися!
8. Важлива кожна
роль!
3 етап.
Журі оголошує результати оцінювання учнівських
презентацій за такими критеріями:
Назва команди
|
Дизайн логотипу
|
Зміст реклами
|
Змістовність
виступу
|
Оригі-
нальність
|
Рівень творчості
|
Повнота виступу
|
Всього
|
4 етап.
Підведення підсумків. Вітання
переможців.
Зразок резюме
Прізвище ім’я та по батькові
У більшості сучасних резюме пишуть тільки ім’я та прізвище (по батькові – на ваш розсуд).
Контакти
Номер телефона
E-mail
Ціль (мета)
Вказуєте посаду на яку претендуєте, а також описуєте свою зацікавленість даною роботою, щоб роботодавець зрозумів, що у вас є велике бажання працювати. Цей пункт є дуже важливим і його необхідно коригувати для кожної посади на яку надсилаєте резюме.
Освіта
Назва навчального закладу, роки навчання, факультет, кваліфікація (молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст, магістр), спеціальність. Також можна зазначити диплом з відзнакою чи середній бал у заліковій книжці.
Додаткова освіта
Вказуєте тільки ті тренінги та курси, які мають значення для даної посади.
Досвід роботи
Назва компанії, займана посада, дата початку роботи, дата звільнення. Коротко напишіть про свої обов’язки і досягнення.
У резюме потрібно вказати досвід роботи за останні 10 років. Усі місця роботи перераховуйте у хронологічній послідовності, починаючи з останнього. Постарайтесь якомога ширше описати останнє місце вашої роботи, обов’язково вкажіть які ви здобули навики під час роботи, наведіть результати своєї діяльності.
Досвід роботи потрібно описувати таким чином, щоб він характеризував вас із позитивної сторони, наприклад, якщо ви працювали на роботі що не пов’язана із професією, тоді можете спочатку навести вашу професійну діяльність, а в окремій графі інші місця роботи.
Професійні навики
Категорія водійських прав, перелік комп’терних програм якими ви добре володієте, рівень знання іноземних мов.
Нагороди і суспільна діяльність
Тільки ті, що прямо пов’язані з вашою професійною діяльністю.
Особисті дані
Дата народження, сімейний стан. Регіон проживання (повну адресу писати необов’язково, тому ви можете обмежитись тільки містом чи населеним пунктом).
Додаткова інформація
Тут ви можете вказати ту інформацію, що не ввійшла до попередніх розділів, але важлива для роботи, наприклад про наявність автомобіля.
Хоббі та інтереси
Даний пункт показує роботодавцю риси вашого характеру, і тому, якщо у вас є захоплення, що подкреслюють саме ті здібності, які необхідні для цієї роботи, тоді можете їх вказати.
Особисті якості
Напишіть декілька найбільш виражених якостей, що повністю вас характеризують та підходять для даної посади. Спробуйте їх поєднати у одному реченні, наприклад:
- відповідально відношусь до роботи, маю аналітичні здібності, здатний швидко навчатись новому;
- вмію креативно мислити, проявляю ініціативу, завжди працюю на результат;
- маю активну життєву позицію, легко знаходжу спільну мову з людьми, здатний організовувати і проводити різноманітні заходи.
Рекомендації
Якщо хтось із ваших знайомих (наприклад колишній керівник), може дати вам позитивну рекомендацію, тоді вкажіть його прізвище ім’я та по батькові, номер телефону, ким ця людина вам приходиться, а також де працює.
У більшості сучасних резюме пишуть тільки ім’я та прізвище (по батькові – на ваш розсуд).
Контакти
Номер телефона
Ціль (мета)
Вказуєте посаду на яку претендуєте, а також описуєте свою зацікавленість даною роботою, щоб роботодавець зрозумів, що у вас є велике бажання працювати. Цей пункт є дуже важливим і його необхідно коригувати для кожної посади на яку надсилаєте резюме.
Освіта
Назва навчального закладу, роки навчання, факультет, кваліфікація (молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст, магістр), спеціальність. Також можна зазначити диплом з відзнакою чи середній бал у заліковій книжці.
Додаткова освіта
Вказуєте тільки ті тренінги та курси, які мають значення для даної посади.
Досвід роботи
Назва компанії, займана посада, дата початку роботи, дата звільнення. Коротко напишіть про свої обов’язки і досягнення.
У резюме потрібно вказати досвід роботи за останні 10 років. Усі місця роботи перераховуйте у хронологічній послідовності, починаючи з останнього. Постарайтесь якомога ширше описати останнє місце вашої роботи, обов’язково вкажіть які ви здобули навики під час роботи, наведіть результати своєї діяльності.
Досвід роботи потрібно описувати таким чином, щоб він характеризував вас із позитивної сторони, наприклад, якщо ви працювали на роботі що не пов’язана із професією, тоді можете спочатку навести вашу професійну діяльність, а в окремій графі інші місця роботи.
Професійні навики
Категорія водійських прав, перелік комп’терних програм якими ви добре володієте, рівень знання іноземних мов.
Нагороди і суспільна діяльність
Тільки ті, що прямо пов’язані з вашою професійною діяльністю.
Особисті дані
Дата народження, сімейний стан. Регіон проживання (повну адресу писати необов’язково, тому ви можете обмежитись тільки містом чи населеним пунктом).
Додаткова інформація
Тут ви можете вказати ту інформацію, що не ввійшла до попередніх розділів, але важлива для роботи, наприклад про наявність автомобіля.
Хоббі та інтереси
Даний пункт показує роботодавцю риси вашого характеру, і тому, якщо у вас є захоплення, що подкреслюють саме ті здібності, які необхідні для цієї роботи, тоді можете їх вказати.
Особисті якості
Напишіть декілька найбільш виражених якостей, що повністю вас характеризують та підходять для даної посади. Спробуйте їх поєднати у одному реченні, наприклад:
- відповідально відношусь до роботи, маю аналітичні здібності, здатний швидко навчатись новому;
- вмію креативно мислити, проявляю ініціативу, завжди працюю на результат;
- маю активну життєву позицію, легко знаходжу спільну мову з людьми, здатний організовувати і проводити різноманітні заходи.
Рекомендації
Якщо хтось із ваших знайомих (наприклад колишній керівник), може дати вам позитивну рекомендацію, тоді вкажіть його прізвище ім’я та по батькові, номер телефону, ким ця людина вам приходиться, а також де працює.
Немає коментарів:
Дописати коментар